In een wereld die almaar vooruit gaat vind je plots een eindhalte

Stress en burn-out coaching

Weg met stress? Nee.

Stress wordt in deze tijd meestal geassocieerd met iets slechts. Dan gaat het over ongezonde druk. Maar stress is in wezen gezond en nodig. Het is een natuurlijke, gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficient.

De hypofyse maakt bij stress oxitocine aan. Dat hormoon zorgt voor empathie, het versterkt relaties, het zet je aan te vertellen hoe je je voelt, contact te zoeken met anderen. Het remt ontstekingen, het helpt je bloedvaten ontspannen te blijven tijdens stress en het beschermt je cardiovasculaire systeem tegen negatieve gezondheidsproblemen door stress. Dit zijn aspecten die je zelden hoort,  maar wel van invloed zijn op de beeldvorming én het omgaan met stress. De manier waarop je denkt en de manier waarop je je gedraagt kan de stresservaring namelijk transformeren naar iets nuttigs. Zo kun je een situatie creëren van moed en veerkracht.

Wat kan stress veroorzaken?

Of je door stress een burn-out krijgt of hebt gekregen, hangt af van jou als persoon en van de situatie waarin je zit. Omdat het zo persoonlijk is reageert iedereen anders op stress. Oorzaken van stress worden wel stressoren genoemd. Er zijn interne zowel als  externe stressoren. Meestal wordt de oorzaak van ervaren stress buiten onszelf gezocht. Maar toch is een externe stressbron vaak maar een schakel in het ontstaan van stress.

Voorbeelden van externe stressoren kunnen zijn:

  • Je zit in een file zit naar je werk en je gaat te laat op de vergadering aankomen;
  • Je krijgt ’s avonds nog mailtjes die een beroep op je doen;
  • Je hebt een gezinssituatie die veel van je vraagt;
  • Je krijgt een verkeersboete.

Voorbeelden van interne stressoren kunnen zijn:

  • Je legt de lat hoog voor jezelf;
  • Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Je kunt moeilijk nee zeggen;
  • Je voelt je onzeker, je twijfelt of je voelt je machteloos.

Hoe je reageert op externe stressbronnen hangt van veel factoren af, zoals je persoonlijke vaardigheden, je manier van denken, je overtuigingen, van je gedragsmogelijkheden. Jouw persoonlijkheid is de belangrijkste schakel in de stressketen. Vaak is de meest effectieve manier om te leren op een andere manier met de situatie om te gaan. Soms betekent dat: de externe stressbron veranderen of te vermijden.

Langdurige stress is (wel) ongezond

Langdurige stress en het gevoel daar geen invloed op te kunnen uitoefenen, zorgt voor een overprikkeling waarbij je lichaam stresshormonen blijft produceren. Dit leidt tot allerlei vervelende mentale en fysieke klachten waaronder dus, bijvoorbeeld, een burn-out. 

Fysieke klachten kunnen zijn: extreme vermoeidheid, uitputting, slaapproblemen, hoofdpijn, maagpijn, darmklachten, duizeligheid, misselijkheid, hartkloppingen, hoge bloeddruk, pijn op de borst, depressie en zelfs auto-immuunsysteemveranderingen.

Mentale klachten kunnen zijn: piekeren, moeilijk kunnen ontspannen, prikkelbaarheid, somberheid, huilbuien, laag zelfbeeld, niet meer kunnen genieten, passief zijn, concentratie- en geheugenklachten, emotionele uitputting, gevoelens van incompetentie en falen.

ONT-MOETEN

Natuurlijk hoop je bovengenoemde klachten in de toekomst te kunnen voorkomen. Daarom is het belangrijk te gaan werken aan een stevige basis en een gezonde hoeveelheid zelfvertrouwen. Een fundament met de volgende krachtige aspecten:

  • Je gaat je minstens zo verantwoordelijk voelen voor jezelf als voor een ander;
  • je bepaalt beter wat je grenzen zijn en daardoor kan je goed voor jezelf op komen;
  • ONT-MOETEN: minder MOETEN en meer MOGEN van jezelf;
  • je gaat minder piekeren en je minder zorgen maken;
  • zaken die jou stress bezorgen, laat je makkelijker los.

Dit zorgt voor terugkeer van je energie en levenslust. Dan ziet je leven er rooskleuriger uit.

Bewuster leven met meer energie

In deze periode gaan we samen op pad vanaf het punt waar jij op dat moment staat. Een traject waarin ik als coach, sparringpartner en vertrouwenspersoon met je meeloop. De coaching is helemaal toegespitst op jou en richt zich op: bewustwording, leefstijladviezen, afname van stress, verhogen van de vitaliteit en – afhankelijk van de situatie –  begeleiding bij de re-integratie. De thema’s die uit de coaching naar voren komen worden vertaald naar werk.

We gaan spelen

We gaan de diepte in, uit het hoofd in het hart. Je leert weer te ontspannen, jouw onrust en stress los te laten, het eindeloze gepieker te stoppen zodat je weer licht in de tunnel ziet, kunt genieten en je je weer krachtig voelt. We gaan spelen. Spel verlicht het brein en verdrijft somberheid en angst. In het ‘spel’ zijn we wie we zijn. Het geeft lucht en lichtheid die je nodig hebt om te kunnen ‘ademen’. Je leert op een andere manier met dingen om te gaan en dit ook zelf te kunnen, zodat jij de regie terug krijgt over jouw leven.

We gaan ook het bos in, om te spelen en te bewegen. Ik geef je concrete oefeningen als huiswerk mee die je overal kunt inzetten. Kortom, we gaan ook op een praktische manier aan de slag waarbij je je direct in de praktijk kunt toepassen wat je in het coachingstraject hebt geleerd; zo voel en ervaar je meteen het resultaat.

Mijn aanbod en ervaring

Door mijn jarenlange ervaring als HR-adviseur, casemanager verzuim en gecertificeerd ervaren coach weet ik hoe ik jou kan helpen de burn-out achter je te laten. Naast kennis van organisaties, duurzame inzetbaarheid en verzuimoorzaken, ben ik zeer ervaren in coaching en begeleiding bij  leefstijlveranderingen.  

In de coaching werk ik met verschillende methodieken, afgestemd op jou als persoon. Je moet uit het hoofd, naar je lijf en naar je gevoel. Zowel jij als je werkgever hebben er baat bij als de burn-out kan worden voorkomen. Zie daarvoor ook vergoedingsmogelijkheden bij Tarieven.

Ik maak onder andere gebruik van Yucel, een op eigen kracht herstelondersteunende methode en van Integral Eye Movement Therapie (IEMT). Via deze methode wordt de lading van de nare chronische emoties weggenomen; bij gebruik leg ik het je uit tijdens onze coachingsgesprekken.

Tussen de geplande sessies door kun je me altijd bellen, voor advies, overleg of informatie als jij dat wil. We gaan voor een duurzame re-integratie om jouw burn-out definitief achter je te laten! 

De meeste mensen die tijdig de stap zetten om een volgende (!) burn-out te voorkomen, komen er daadwerkelijk niet in terecht!